علل بررسی تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف


علل بررسی تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف

آموزش وپرورش کلید فتح آینده است وتنها مرکبی است که درهیات آینده های روشن وپرامید است . هر گاه می خواهید فردا ها را ببینید کافی است به طور عمیق به مدرسه بنگرید . مردان و زنان فردا آنجا هستند وآنهایند که کلید فتح آینده را دوست دارند

در این میان مدرسه بیشترین سهم را بر عهده دارد و سرانجام این مسئولیت خطیر به عهده ی معلمین واگذار می شود و آنها هستند که باید بتوانند دانش آموزان را به درستی تربیت و آنان را انسانهای سالم ، خلاق ،متعال ورشد یافته بار آورند . از مسائل مهمی که همواره مورد بحث آموزش وپرورش بوده است تکلیف شب است .

هریس کویر تکلیف شب را چنین تعریف می کند : وظیفه ای که توسط
معلمان برای دانش آموزان معین می کنند تا ساعتی خارج از مدرسه توسط دانش آموز انجام
گیرد . در مورد تکلیف شب نظرات متعدد و متفاوت است . عده ای آن را عامل فعالیت
تمرین و تثبیت خلاقیت آموزشی تلقی کرده و گروهی عامل تضاد والدین و تزلزل خانواده ودستهایی راه افراط را پی گرفته اند وآنرا در عصر کامپیوتر به شکل یک هیولای تربیتی می بینند که ضایع کننده ی تما یلات ،رغبتها و استعدادهاست .

تنبلی در نوشتن تکلیف ،موضوعی است در بین اکثر دانش آموزان وجود دارد . این یک واقیت است که هیچ کس حتی شما هم نمی توانید به همه ی کار هایی که باید انجام دهید برسید وآنرا تمام کنید برا ی همین ضروری است که هنگامی که در انجام بعضی از کارها تنبلی کنید . یکی از دلایل تنبلی در انجام کارها ی بزگ ومهم آن است که هنگامی که برای اولین بار با آنها مواجه می شویم بسیار بزرگ وسخت به نظر می رسند .

از دیگر عواملی که نقش بسیار مهمی در ایجاد تنبلی دانش آموزان دارد ،خانواده و کبفیت مناسبات این واحدکوچک اجتماعی است . وحدت موجود در ارتباط اولیاء یا عکس ،ناسازگاری پدر ومادر و همچنین نا هماهنگی بین سلیقه و رفتارهای تربیتی پدر ومادر واحساس ایمنی کودک تاثیر می گذارد . همچنین سلامت حواس کودک عامل مهمی در سازش یا ناسازگاری محیط محسوس می شود . عامل دیگر ضعف ونا توانی کم حوصله است و تنبلی می کند ،از دیگر مواردی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد نیاز های بدنی شامل آب ،غذا و استراحت و.... است . از دانش آموزانی که شبها استراحت کافی و مناسبی در یافت نمی دارند نباید انتظار داشت که منظم و سر وقت تکالیف درسی خود را تمام و کمال در اختیار معلم قرار دهد.

بیان مسئله:

رفتار اولیاء در اولین روزهای شروع مدرسه در ایجاد عادات مربوط به تنظیم وقت کودک وایجاد تعادل بین زمان کار، مطا لعه و اوقات فراغت موءثراست بسیاری از والدین از کودکانشان انتظار دارند به محض رسیدن به خانه به جای رفع خستگی به انجام تکالیف بپردازند و فرزند خود را با دل نگرانی زیر نظر دارند .
تکلیف شب : قبول یک مسئولیت ولذت بردن کودک از انجام آن تکلیف درجهت شناخت تواناییهای کودکان (کودک) ارائه می شود و باید با تنوع خلاقیت وابتکار همراه باشد .

تکلیف باید جاذبه هایی را با خود یدک بکشد که کودک با کمال میل آن را انجام دهد و انجام تکلیف به یک درام خانوادگی تبدیل نشود .

تنبلی : پشت گوش انداختن کارهایی که گاهی ضروری هستند به دلیل خستگی ،بی حوصلگی وعادت و......این تحقیق برآن است که چه عوامل یا عواملی باعث تنبلی در نوشتن تکلیف می شود ؟ وچه انگیزه ای در این امر دخیل است ؟

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :

هر کسی اسم دانش آموز را می شنود و یا دانش آموزی را می بیند بی در نگ به یاد مشق و تکلیف شب می افتد که اسم دانش آموز با این عبارت عجین شده و از او جدا شدنی نیست .
هنگامی که دانش آ موزی ساعت آخر به دنبال معلم می گردد تا ببیند از کجا مشق بنویسد ویا التماس می کند که زیاد است،این سوال پیش می آید که به راستی مشق شب نتوانسته جایی را دل دانش آموزان برای خود باز کند تا آنها بتوانند تکالیفشان را با علاقه انجام دهند . با توجه به این که اهمیت و ضرورت نوشتن تکلیف شب ، میزان حجم ،نوع ،تناسب با درس ،زمان لازم ،تصحیح وارزش یابی وسایر مسائل مربوط به آن وجود ندارد . (مصطفی عسگریان ،سازمان آموزش و مدیریت آموزش وپرورش ، انتشارات امیر کبیر )

آیا واقعا لزومی به نوشتن تکلیف در منزل می بینید ؟ اگر لازم نیست وفایده ای ندارد چرا بچه ها را ملزم به نوشتن و انجام آن می کنند و باعث بی حو صلگی آنها نسبت به درس و مدرسه می شوند .به نظر شما چه کسانی باعث شدند مشق شب که می تواند به صورت شیرین ومفید باشد به صورت هیولا در آید و دانش آموزان و بعضی از خانواده ها را در رنج وعذاب نگه دارد .

بسیار از صاحب نظران ،معلمین ووالدین ،دانش آموزان در باره ی این موضوع ،به اظهار نظر پرداختند وبرای اصلاح وحل این مشکل چاره جویی می نمایند . دکتر سیف استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره حجم تکلیف این گونه اظهار نظر می نماید : حجم تکالیف باید معقول و متناسب با توانا یی های دانش آموزان باشد .
در سالهای اول مدرسه باید حتی المقدور تکالیف را محدود کرد ودر شرایطی که امکانات اجازه میدهند ،بچه ها بیشتر تکالیفشان را در مدرسه وتحت نظر معلم انجام دهند با بالارفتن سطح تحصیلات به تدریج نیاز به کار خارج از کلاس (تحقیق وکارهای ابتکاری) بیشتر می شود تا جایی که در مقطع دانشگاهی بخش عمد ه ای فعالیتهای مربوط به یاد گیری به عهده دانشجو است نه معلم .
به دلیل گله وشکایت اکثر همکاران فرهنگی از مقوله ی تکلیف برآن شدم
تا تعدادی از دانش آموزانی که با عشق سر کلاس حاضر می شوند و هر آنچه آموزگار
بگوید با کمال میل می پذبرند و دوست دارند یاد بگیرند را با اندک دانش آموزان قابل
قیاس قرار می دهیم که حضور در مدرسه برایشان تکراری ، بی انگیزه نیست به یادگیری
وفرار از انجام تکالیف وروحیه ی کسل کننده برای دیگر دوستان خود دارند را مورد
مشاهده وبه ذکر دلایل آن بپردازیم .

اهداف تحقیق :

هدف کلی در این پژوهش بررسی علل وعوامل موثر دانش آموزان در انجام دادن تکالیفی است که برای وی معین شده است و نیز ارائه پیشنهاد اتی در رابطه با نحوه ی ارائه و تقاضای تکلیف شب از دانش آموزان .
هدف از بیان انجام تکلیف شب این است که کود ک ، مهارت ها وتوانایی ویژ ه ای را کسب کند که باعث سهولت امر یادگیری بشود این مهارت شامل (خوب گوش دادن ،درست صحبت کردن ،جست وجوی مطلوب ،جمع بندی ،خلا صه کردن مطلب ،سازمان دادن اوقات خود ومهارتهای حل مسئله است که همه ی این موءلفه ها در انجام تکلیف و تنبلی از عدم انجام آن می گنجد .

اهداف جزئی :

1- بررسی تاثیرات عوامل فردی بر روی تنبلی دانش آموزن در نوشتن تکلیف .
2- بررسی تاثیرات عوامل آموزشی برروی تنبلی دانش آموزان در تکلیف .

3-بررسی تاثیرات عوامل مربوط به معلم برروی دانش آموزان در نوشتن تکلیف .

فرضیه ی تحقیق :

1-بین میزان خستگی وتنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف رابطه وجوددارد .

2-بین عدم یاد گیری وانجام تکالیف رابطه وجود دارد.

3 -بین مشکل بودن تکالیف و تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکالیف ،رابطه
وجود دارد .

4-بین میزان تنبیه معلم و تنبلی دانش آموز در نوشتن تکلیف ،رابطه وجود دارد .

سوال توصیفی :

1- در صورتی که با دانش آموزان رابطه ی نزدیکی بر قرار کنیم انجام تکالیف چگونه خواهد بود ؟

2- وضعیت دانش آموزی که نظر خودش را تعیین تکلیف بدانیم چگونه است ؟

3-وضعیت اکثر دانش آموزانی که به آنها تکلیف متنوع می دهیم چگونه است ؟
4 وضعیت ظاهر ی معلم با میزان تنبلی دانس آموزان چه علتی دارد ؟

سوال تفاوتی :

1-چه تفاوتی بین عادات نامطلوب مطالعه ئ انجام تکلیف وجود دارد ؟

2- چه تفاوتی بین فاصله ی زمانی مطلوب وانجام تکلیف وجود دارد ؟

3-چه تفاوتی بین نا کامی تحصیلی دانش آموزان و انجام تکالیف وجود دارد ؟

سوالات رابطه ای :

1-آیا بین میزان خستگی و تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف رابطه وجود دارد ؟
2- جه رابطه ای بین اکراه دانش آموزان و تنبلی آنها در نوشتن تکلیف وجود دارد ؟
3- آیا حجم زیاد تکا لیف و تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف ،رابطه وجود دارد ؟
4-آیا بین مشکل بودن تکالیف وتنبلی دانش آموزان در نوشتن تکالیف ،رابطه وجود دارد ؟
5- آیا بین مبزان تنبیه معلم وتنبلی دانش آموزان در نوشتن تکالیف ،رابطه وجود دارد ؟

فرضیه 1

بین میزان خستگی (متغیر مستقل )وتنبلی دانش آموز (متغیر وابسته ) در نوشتن تکلیف رابطه وجود دارد .
فرضیه صفر :
بین میزان خستگی و تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکالیف ، رابطه وجود ندارد .

فرضیه 2 :

بین میزان اکراه دانش آموز از تکلیف و تنبلی (متغیر وابسته ) آنها در نوشتن تکلیف رابطه وجود دارد .

فرضیه صفر : بین حجم زیاد تکالیف (متغیر مستقل )و تنبلی دانش آموز (متغیر وابسته ) در نوشتن تکلیف رایطه وجود دارد .

بین میزان تنبیه ( متغیر مستقل ) از طرف معلم و تنبلی دانش آموز ان (متغیر وابسته ) در نوشتن تکلیف رابطه وجود دارد .

تعربف عملیاتی :

تنبلی : منظور از تنبلی در تحقیق پشت گوش انداختن کارهایی است که گاهی ضروری هستند . در این تحقیق منظور ننوشتن تکلیف است .

بی اعتنایی: منظور در این تحقیق مهم نبودن ننوشتن تکلیف برای معلم است .
خستگی : منظور فعالیتهایی است که دانش آموزان در خارج از ساعات درس کلاسی ودر زمان فراغت موظف به انجام آن است .

اکراه :منظور ناخوشنودی دانش آموزان از نوشتن تکالیفش است وبازور باید تکالیفش را انجام دهد .

مشکل : منظور از مشکل این تحقیق دشوار بودن مسائل و تکالیفی است که بر عهده ی دانش آموز گذاشته می شود ونیاز به فکر دارد .
حجم تکالیف: منظور تکلیفی است که هرشب یا بعضی از شبها در اختیار دانش آموز گذاشته می شود .
تنبیه :منظو ر سرزنش و خشونت و....است که معلم به دلیل انجام ندادن به موقع تکالیف به دانش آموزان اعمال می کند .
اثرات منفی : 1-بیزار شدن 2- دخالت اولیه 3- تقلب
از تکلیف شب به صورتهای مختلفی یاد می شود .
بعضی آن را عامل کوشش تثبیت وظایف آموزشی می دانند، برخی آن را یک مصیبت و عده ای نیز آن را عامل ضایع کننده تمایلات ، رغبتها واستعداد ها می دانند . در ذیل به تحقیقاتی که دراین خصوص در جهان انجام گرفته و پژوهشگر حاضر به آنها دسترسی یافته است به اختصار اشاره می گردد.
پیشینه نظری :
در شرایطی که امکان پرسش و پاسخ در کلاس محدود است تکلیف شب می تواند برای معلمان وسیله ای جهت شناخت تواتاییهای درسی شاگردان باشد . بر خلاف آنچه ظا هرا به نظر می رسد در حاضر کردن کار آسانی نیست و بسیاری از دانش آموزان نمی دانند چگونه درس بخوانند . بنابراین لازم است معلمان ، شاگردان را با روشهای مختلف درس حاضر کردن ، چگونگی انجام تمرینات درسی ،مرور یک مطلب برای امتحان و برنامه ریزی برای انجام تکالیف آشنا کنندو برای تضمین موفقیت تحصیلی شا گردان باید روی درس خواندن آنان در خانه و کمک او لیا ء نیز کمک گرفت .
بله ، تکلیف شب در شرایط فعلی مدارس ما امری لازم به نظر می رسد اما طولانی و خسته کننده نباشد ، انگیزه انجام آن در شاگردان بوجود آمده باشد و با توانایی آنان از نظر جسمی و ذهنی مطا بقت کند . معلمانی که در اول سال تحصیلی درباره ی تکالیف مورد انتظار ،نحوه ی انجام و زمان ارائه آن با دانش آموزان و اولیاء آنان مشورت می کنند وبه شاگردان اختیاراتی در انجام تکالیف و نحوه ارائه آن می دهند ، معمولا در دریافت ،کیفیت مناسب تکالیف و جلب رضایت شاگردان موفقیت بیشتری دارند .

یکی از مهمترین مسائلی که بسیاری از خانواده ها با آن مواجه هستند ایجاد عادات مطلوب مطا لعه و یا انجام تکالیف درسی است . بعضی از اولیاء بسیار علاقه مند هستند به محض اینکه فرزندشان از مدرسه به خانه می آیند ، ابتدا همه تکالیف خودش را انجام دهد تا خیالشان به اصطلاح راحت شود . چنین انتظاری نه تنها معقول نیست بلکه موجب می شود که دانش آموز بدون آنکه به انداره ی کافی استراحت کرده باشد ،با عجله و شتاب که خود آفت دقت و ادراک است ، تلاش نماید و تکالیفش را تمام کند .

لذا توصیه شده است زمانی که دانش آموزان می خواهند تمرینات درسی متعددی را انجام دهند ،بایست با عجله و شتاب همه ی سعی خود شان را صرف کنند که در یک فاصله کوتاه و فشرده آن را به خاطر سپرده ویا تمام نماید ، بلکه شایسته است به تناسب تکالیف ،زمان بیشتری را اختصاص دهند و با فاصله زمانی مطلوب ،با دقت و توجه و به دور از هر گونه تعجیل و شتاب انجام آن گردند . لذا از مهمترین مسائلی که در ارتباط با مشق شب یا تکلیف درسی مورد نظر است ، در کنار میزان و تناسب آن ، نحوه یا چگو نگی انجام آن است .

پیشینه تحقیق ( نظری ) :

دیدگاههای متخصصین معاصر در خصوص تکلیف درسی ،از فلسفه و روشهای تعلیم و تربیتی که در طول قرنها متداول بوده اند ، تاثیر پذیرفته است . سالیان دراز ،حفظ کردن ، به عنوان تنها تکلیف درسی و حتی یادگیری محسوب می شود . علمای آموزش و پرورش معتقد بودند که حفظ کردن بهترین راه برای آموختن و نیز برای پژوهش قوای ذهنی است . معلمین نیز با استناد به این نظریه و به امید حصول یادگیری بهترو سریعتر ، تکلیف درسی دشوار و ناخو شایندی را صرفا به ناتوانی آنها وبه روشهای آموزشی نسبت دادند .

یکی دیگر از عواملی که در به وجود آمدن دید گاههای جدید تعلیم و تربیت موثر واقع شد ، تشخیص درجه اهمیت فعال نمودن شخص دانش آموز بود . اغلب بینش های معاصر ،به تحریک ،قدرت ابتکار و مسولیت پذیری محصل در امر یادگیری بها می دادند وبر هدف تاکید می کنند که دانش آموزان هر چه بهتر و موثر تر از اوقات خارج از مدرسه اش در جهت یادگیری بهره برد . بنابر این تاریخ آموزش وپرورش نشانگر این امر است که تکلیف همواره به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق یاد گیری مطرح بوده است .

به همین دلیل از تکلیف خانه به عنوان تمرینی جهت تثبیت توانایی کسب شده استفاده می گردد و تکلیف خانه از فعا لیتهای درسی اطلا ق می شود که در ادامه یادگیری کلاسی جهت انجام دادن در خارج از مدرسه برای دانش آموزان کافی می دانند . تکلیف خانه یکی از مهمترین مراحل و برنامه های دانش آموزان است . در این میان برخی دیگر از متخصصین تکلیف را ضروری دانسته اند ،اما بر میزان و نوع آن توجه و دقت خاص دارند .
پژوهش ها نشان می دهد که از نظر قدمت تاریخی ،انجام تکلیف شب با آموزش آغاز گردید سیمای تکلیف در اوایل قرن بیستم جهت خاصی پیدا کند وآن بدان جهت بود که ذهن انسان به مثابه عضله ای فرض می کنند که می تواند بوسیله تمرین های ذهنی و یا حفظ کردن تقویت شود واز آنجا که حفظ کردن می توانست در منزل صورت گیرد بنابر این تکا لیف مدرسه به عنوان موضوع مثبت تلقی می شود . بدین ترتیت تکلیف شب پشتوانه علمی راهی مدارس شد و جزء لا ینفک آن گردید .
در سال 1929 کتاب مشهور دیویی تحت عنوان منابعی تعلیم و تربیت چاپ ودر اختیار عمومی قرار گرفت در آنجا دیویی بر جنبه های پویایی و تداوم امر تعلیم و تربیت تاکید ورزیده و جنبه های مکانیکی را مطرود دانست و زمینه حاکمیت روشهای علمی را در مدارس بوجود آورد که یکی ازنتایج آن کمرنگ شدن انجام تکراری تکالیف شد و جانشین شدن روش حل مسئله بوده است . تصور عامه بر این بود که تکلیف شب تقویت گردید و مانند اوایل قرن بیستم فشار بیهو ده ای توسط افکار عمومی بر انجام تکلیف شب در منازل رایج گردید که از آن می توان به عنوان رنسانس اول یا تجدید حیات در امر تکلیف شب یاد کرد که موجب افزایش تکلیف شب در مدارس و بالا رفتن استاندارد های پذیرش دانشجویان در دانشگاهها گردید .

هریس کوپر در سال 1989 میلادی پس از این که صد مقاله و صد گزارش مربوط به تکلیف شب را مطا لعه کرده اثرات مثبت و منفی تکلیف شب را در حوزه های زیر ارئه نمود.

اثرات مثبت :
1- پیشرفت و یاد گیری سریع
2- اثرات تحصیلی بلند مدت
3- اثرات غیر تحصیلی
برای یاد گیری هر درس ، یک نوع خاص از تکلیف لازم است . مزیت دیگر تکالیف ،جلوگیری از کسالت دانش آموزی که روزانه یکی دو ساعت صرف رونویسی از دروس فارسی ،علوم و..... می کند بدیهی است که سریع تر از محصلی که همان مدت زمان را صرف انجام تکالیف متنوع می نماید ،خسته می شود .
بهتر است بخشی از یاد گیری در کلاس و بخشی نیز در منزل انجام شود.فعالیتهای درسی خارج از مدرسه باید مکمل یادگیری و فعالیتهای مدرسه باشد در شرایطی ، توضیحاتی که در کلاس درس داده می شود برای یاد گیری بعضی دانش آموزان کفایت می کند اما باری بعضی دیگر ممکن است چنین نباشد و لذا نیاز به تمرین و مروری بیشتر داشته باشد که در این صورت می توان با دادن تکلیف متناسب با نیاز هر دانش آموز او را در این امر یاری کرد. ولی نباید فراموش نمود که دانش آموزان کمتر از 9سال به تنهایی قادر به انجام تکالیف درخانه به تنهایی نیستند.

اگر مدتی از اوقات فراغت خویش را به گفتگو با گروهی از والدین سر کنید بدون تردید ما جراهایی درمورد بیم و هراس از مشق شب به گوشتان خواهد رسید گویی برای دوری گزیدن بچه ها از انجام ندادن تکالیف درسی یا تبدیل آن به رویدادهای توان فرسا و خشم آور ،پایانی متصور نیست پس نقش پدر ومادر در ا ین میان چیست ؟

محققین در رابطه با (در چه شرایطی دانش آموزان تکالیف را خوب انجام می دهند ؟)در سال 1998 توسط زنیپسکی انجام شده نتایج تحقیقات نشان می دهد در صورتی دانش آموزان تکالیف خود را خوب انجام می دهند که :

- با دانش آموزان رایطه نزدیک برقرار کنید و آنهارا بشناسید .

- هنگامی که بداند معلم مراقب تکالیف اوست وبه او توجه می کند و تکالیف برر سی می شود .
- تکالیف متنوع باشد وبه اصل تکلیف توجه شود نه به عنوان وسیله ای سر گرم کننده .

- هنگامی که از خود دانش آموز نظر بخواهیم یعنی تکلیف و سهیم شدن او رابخواهیم .

پیشینه عملی

باتوجه به نتایج بدست آمده بیشترین پاسخها مثبت می باشد پس می تواند با احتمال گفت : هنگامی که به طور مستمر ومداوم ارزشیابی شوند دانش آموزان تکالیف خود رابا دقت بیشتر انجام می دهند .
باتوجه به نتایج حاصله می توان گفت ،ظاهریک معلم بر میزان تنبلی موثر است .معلمان باید با ظاهری آراسته و مناسب در کلاس حضور یابند به گونهای که ظاهر آنان عاملی در جهت ایجاد خستگی نباشد .
آگاهی های معلم ووالدین از تفاوتهای فردی :
این فرضیه تا حدودی مورد قبول است . عدم توجه به تفاوتهای فردی در کلاس درس وتواناییهای دانش آموز درمنزل از عوامل مهم بروز تنبلی فراگیران است.

تکراری بودن مطالب درسی

تکراری بودن مطالب درسی نیز به دلیل آنکه موجب یکنواختی وعدم تنو ع در کلاس می گرددبه توان عامل موثر بر خستگی قلمداد شده است .لذا برنامه ریزان توجه داشته باشند تا درکتب درسی از هر گونه تکراری بی مورد مطالب احتراز نمایند ،که این فرضیه نیز مورد قبول است .

روش اجرایی :
برخی تکلیف شب را ، به ویژه در دوره ی ابتدایی ، کاری بیهوده می دانند . این گروه از اولیا که اغلب تحصیلی بالا و موقعیت اجتماعی مناسبی دارند . معتقدند که بسیاری از عقب ماندگی های تحصیلی ، ناشی از خستگی ذهنی کودکان هستند . استدلال آنان این است که حجم زیاد درس ها و کمبود وقت کافی برای استراحت و تفریح ، باعث می شود ، کودکان نتوانند مطالب درسی را خوب یاد بگیرند و به تدریج انگیزه و علاقه ی خود را نسبت به درس از دست می دهند .
در عوض ، اولیایی که موافق تکلیف شب هستند ، آن را وسیله ای برای
تشخیص توانایی های درسی فرزندشان می دانند و معتقدند با نظارت بر تکالیف متوجه می
شوند که آنان تا چه حد مطالب را آموخته اند و چه کمبود هایی دارند . این دسته از
اولیا ، تکلیف را وسیله ای برای برقراری ارتباط بین خانه و مدرسه می دانند . آن ها
به وسیله ی تکالیف فرزندان خود ، متوجه تغییرات حاصل در محتوا، روش ها و برنامه های
درسی مدرسه می شوند و از رویدادها و اتفاقات مدرسه اطلاع پیدا می کنند .
فایده ی تکلیف برای اولیا آن است که آن ها را مجبور می کند ، حداقل
20 دقیقه کنار کودک خود بنشینند ، برای او وقت صرف کنند و از نظر عاطفی نیاز کودک
را بر طرف کنند . کودکان تا 12 سالگی به لمس کردن نیاز دارند . این کنار کودک نشستن
و نوازش کردن ، باعث ر شد عاطفی کودک می شود در واقع بهانه ای مبارک است . خیلی وقت
ها می بینیم ، فرزند درس را بلد است ، اما از مادر می خواهد درس را از او بپرسد .
او به دنبال بهانه ای برای جلب توجه مادر نسبت به خودش است . نیاز علمی ندارد، بلکه
نیاز عاطفی دارد و می خواهد به مادرش بگوید ، من فرزند تو هستم ونیاز به مادری تو
دارم . تکلیف برای مدرسه و معلم ، در حکم روابط عمومی است . اگر بخواهیم بسـنجیم که
معلمی خوب عـمل می کند یا نه ، کافی است به تکالیـفی که می دهد و بررسی آن تکالیف ،
بپردازیم . از طرف دیگر ، تکلیف یک عامل تعامل بین معلم و دانش آموز است .
انجام تکلیف شب ، وظیفه شناسی را در کودک تقویت می کند و او را مسئول
بار می آورد .
فایده ی تکلیف برای جامعه ، داشتن افرادی وظیفه شناس در آینده است . فردی که در کودکی و در دوره ی مدرسه ، تکلیف خود را انجام داده است ، در زیر ساختار مغزش ، بدون آن که آگاه باشد ، 12 سال وظیفه شناسی را تکرار کرده است . پس در جامعه ، هر شغلی را بر عهده بگیرد ، وظیفه شناس خواهد بود و کارش را بدون تخلف انجام خواهد داد .
آیا بین انجام تکلیف و پیشرفت تحصیلی رابطه ای وجود دارد ؟
باید گفت مسلماً رابطه وجود دارد ؛ البته به شرط آن که ابتدا درس را
یاد بگیرند و سپس تکلیف را انجام دهند . توانا بود هر که تمرین کند ، نه دانا بود .
یعنی معلم باید مطمئن شود که بعد از تدریس ، یادگیری صورت گرفته است . همچنین با
توجه به نظریه ی فرا شناخت گرایی ، دانش آموز باید از دانسته ها و یاد گرفته هایش ،
راه حل ها و راهبردهایی برای شناخت ندانسته هایش پیدا کند و این تنها در سایه ی
تکلیف صحیح امکانپذیر است . پس هر قدر تکلیف درست تر و صحیح تر تعیین شود ، و تکرار
و تمرین متنوع و خلاقانه باشد ، یادگیری عمیق تر می شود . چنین تکلیفی به تثبیت
یادگیری کمک می کند .
تکلیف شب، باعث پیشرفت تحصیلی فراگیران می شود ، اما نباید یکنواخت
باشد و باید به میزان یادگیری فراگیران توجه شود. اولیا باید بیش تر به
تفاوت های دانش آموزان توجه داشته باشند و درست مانند پزشکی که برای بیمار خود
داروهایی با حجم و اندازه های متفاوت تجویز می کند ، والدین نیز باید متناسب با میزان
یادگیری دانش آموز و توانمندی هایش به او تکلیف دهند .
نحوه ی کنترل تکالیف توسط معلم ووالدین چگونه باید باشد؟
اگر معلم ووالدین هر روز تکالیف را کنترل کنند، دانش آموز خود را موظف به انجام
آن می داند. اما اگر زمان کافی نداشته باشند تا هر روز بررسی کنند، دانش آموزان فکر می کنند،به آن ها اهمیت
داده نمی شود و معلم ووالدین به حرف خودشان هم احترام نمی گذارند.البته گاهی ممکن است که آموزگار به خاطر حجم مطالب درسی در آن روز فرصت نداشته باشد تکالیف مربوط به آن روز را کنترل کند.
چه نوع تکالیفی رامی توان برای دانش آموزان در نظر گرفت؟

این تکالیف عبارتند از:
-تکالیف آماده سازی که به منظور آمادگی برای درس جدید داده می
شود .
-تکالیف تمرینی که عمدتاً تمرینات داخل کتاب هستند و برای
تثبیت یادگیری درس داده می شوند.
- تکالیف امتدادی که درس خوانده شده را به زندگی کودک امتداد
می دهند.
تکالیف خلاقیتی که بسیار زیبا و پرشکوهند. ما دو نوع سئوال
یا تکلیف دارد؟
همگرا و واگرا. سئوال همگرا، سئوال یا تکلیفی است که پاسخ مشخص دارد.
مثلاً پایتخت ایران،که جوابش تهران می شود یا 2×2 ،که پاسخش 4 است . ولی سئوال
واگرا، سئوالی است که هر کس بر مبنای بینش خودش، جواب آن را می دهد. مثلاً در درس
مثل گل از بچه ها می پرسیم، اگر شما مادر یک نوزاد بودید، برای نوزاد چه می کردید؟
یا اگر شما پزشک بودید،برای نگهداری نوزاد چه توصیه ای می کردید؟
دلایل انجام ندادن تکلیف توسط کودکان:
دانش آموزان به دلایل متعددی ممکن است از انجام تکالیف امتناع ورزند
که این دلایل را می توان به این شرح برشمرد.
-دانش آموز درس جدید را یاد نگرفته باشد ،مستعد بودن دانش آموز و نیاز
او به تمرین کم تر،ممکن است او را از انجام تکالیف تکراری خسته و آزرده
کند.
-حجم تکالیف با توانایی دانش آموز تناسب نداشته باشد
-تکالیف یکنواخت و تکراری باشند
این دلایل ممکن است باعث شوند ،دانش آموز تکلیفش را انجام ندهد.
در برابر اشتباهات دانش آموزان در انجام تکالیف ،بهتر است از خود اشتباه انتقاد شود نه از اشتباه کننده!
بهتر است والدین گرامی به جای برخورد تند با
دانش آموز،مسأله را با کمک خود او بررسی کنند. با این کار،نکات مبهم مسأله برایش
آسان می شود و درنتیجه ،نسبت به انجام تکالیف،انگیزه ای قوی تر به دست می
آورد.
والدین می توانند، از طریق تاکید بر جنبه های مثبت توانایی های دانش
آموز، او را به رفع نقاط ضعفش تشویق کنند.
متأسفانه در اغلب موارد ،نقاط منفی و ضـعف دانـش آموز مورد تذکر و
سرزنش قرار می گیرند و به تحسین نقاط مثبت او کم تر توجه می شود. در حالی که نتایج
تقویت موارد مثبت و تشویق کودک به مراتب بیش تر و بهتر از تنبیه و تحقیر
است.
بر چسب زدن و نامیدن کودک با القاب توهین آمیز، مانع رشد توانایی
هایش می شود و اعتماد به نفس او را از بین می برد. چرا که قسمتی از شخصیت کودک. بر
اساس قضاوت ها و پیشگویی های دیگران شکل می گیرد.
روش تحقیق:
باتوجه به اینکه موضوع تحقیق (بررسی علل تنبلی دانش آموزان در نوشتن
تکلیف )است . به روش علمی
مقایسهای (پس رویدادی )است . زیرا رابطه این متغیر را مورد بررسی قرار می دهد .
بین حجم تکالیف و تنبلی دانش آموزان در نوشتن تکلیف رابطه وجود
دارد . این فرضیه به میزان خستگی دانش آموز بستگی دارد. از این نکته شاید بتوان
چنین استنباط کرد که اگر تکالیف داده شده به دانش آموزان متناسب با وقت و حجم درس
وعلایق باشد ،تاثیر آن بر خستگی در جهت افزایش کمتر خواهد بود .


[ بازدید : 2117 ] [ امتیاز : ] [ نظر شما : ]
[ ] [ ] [ ]
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]